De gelijkstroomgenerator kennen we allemaal van het kleinverbruik. De dynamo die ervoor zorgt dat we licht hebben op de fiets is een gelijkstroom generator. Binnen de dynamo wordt mechanische energie omgezet in elektrische gelijkstroom. De elektrische spanning ontstaat door de elektrische geleider in het magnetisch veld te laten bewegen. Het wieltje dat langs de band wordt bewogen is de rotor die de beweging veroorzaakt. Buiten op de fiets worden de gelijkstroom generatoren eigenlijk alleen nog gebruikt als hulpmiddel voor de wisselstroom generatoren. De wisselstroom generatoren worden het meest gebruikt in de industrie en in grote gebouwen als ziekenhuizen, flatgebouwen en hotels.
Ook windturbines werken met stroomgeneratoren. De aandrijving voor de beweging van de as en tandwielen is de wind. Deze zet de rotorbladen in beweging waarmee het elektrische veld in beweging komt door de ontstane luchtstroom. Omdat de wind belangrijk is om stroom te realiseren vindt je de windturbines met name op hoge plaatsen en langs de kust. Het nieuwste op stroomgeneratoren gebied is de elektrische auto. Hierbij wordt de motor van de auto als stroomgenerator gebruikt. De stroomgenerator kan opgeladen worden door de verbrandingsmotor maar ook gewoon in het stopcontact. De stroomgenerator is in de loop van de tijd behoorlijk verbeterd. Door betere isolatie en de nu ronde statoren waardoor geen ophoping ontstaat maar alle stroom gelijktijdig gebruikt kan worden, kan er gemakkelijk vierhonderd kilovolt behaald worden met een stroomgenerator. Het grootste voordeel in deze tijd is vooral het feit dat de stroomgenerator schone stroom levert. Bovendien kun je bij wisselstroom generatoren kiezen uit traag lopende stroomgeneratoren en turbo stroomgeneratoren. De snelheid van stroom kun je door dit voordeel zelf bepalen.